Tusind tak for negerbollen

Jeg vil starte med at fortælle at denne post er en ”mindre provokation” imod den politiske korrekthed der forefindes i det land jeg har besluttet at kalde mit hjem. Jeg har været bosiddende i Sverige siden 2006 og finder både landet og mine naboer, kollegaer og venner – et herligt bundt af ”tosser” som jeg syntes er herlig at kende.

Chokladbollar

Jeg har dog i de seneste par år, undret mig gang på gang over denne utrolig tåbelige og formynderiske indstilling svenske administration og offentlige diskussioner indeholder, senest har vi i vores lokal område en diskussion om den famøse Negerbolle i Svedala.

Diskussionen om at ordet i sig selv kan være ”racistisk” kommer i forlængelse af andre tilsvarende sager i Sverige; Pippi Langstrømpe og seneste situation her i Malmø omfatter Alfons Åberg som nu også skaber ”ubehagelige drømme hos (1) barn i Malmø.

Jeg finder det simpelt hen ufatteligt at et samfund med (forhåbentlig) meget intelligente ledere og politiske repræsentanter kan finde denne dialog vigtig i et tidspunkt hvor hele verden kæmper med flygtninge problemer, global opvarmning og dets videre – men i (visse grupper) Sverige, ønsker helst ikke at tage stilling til de store problemer og udfordringer – men derimod at tage dialogen på fuldkommen uskyldige emner.

Vi har et samfund hvor vores børn får tusindvis andre påvirkninger igennem livet, og jeg er helt sikker på at mareridt faktisk ikke skader børnene, men tvært imod giver forældrene en chance for at træde ind i rollen og tage en dialog med børnene, at give en voksen forklaring på situationen – og guide vores børn til en bedre forståelse af fortid og fremtiden.

At sætte vores børn i denne glaskugle, at fjerne alle ubehagelige samtale emner fra deres barndom, fjerner ikke behovet for en dialog, men jeg er sikker på at disse forældre hellere bruger tid på Facebook i stedet for at diskutere emner, end at tage tiden (computer og telefon frit) for at tale med deres børn, og fortælle dem lidt om forældrenes samtid og forventningerne til børnenes fremtid.

Så kære samfund og forældre; kom ind i kampen – fokuser på de vigtige sager, og lad os få vores børn klar til en hverdag som de kan klare – uden at bede om hjælp fra andre.

One thought on “Tusind tak for negerbollen

  1. Maj 2015 – Jeps, og nu er vi tilbage (i Sverige igen) – følgende bog (Jan Lööfs billedbog »Min morfar er sørøver«) er nu ikke længere ”lødig” i den svenske debat, samtidigt med at det svenske politi opruster grundet ”No go-zones” forskellige steder i Sverige (http://www.bt.dk/udland/svensk-politi-slaar-alarm-vi-er-ved-at-miste-kontrollen)…

    Hvad er der for en mærkelig indstilling vi lægger for dagen, i et samfund som har åbenlyse problemer med egen identitet og en mærkelig indstilling til en fri og almindelig debat. Jeg er bekymret for mine børns fremtid i et samfund som ikke fordrer fri tale og egen identitet.

Leave a Reply

